Susținută de către doamna senator: Niculina STELEA
Circumscripția electorală: nr. 42, București
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor – A.U.R
Titlul declarației politice: Modificarea legii Corpului de Control al Prim-ministrului reprezintă un grav derapaj democratic al Guvernului Bolojan
Domnule Președinte,
Doamnelor și domnilor senatori,
Modificarea prin Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului a legislaţiei privind activitatea Corpului de Control al Premierului este un semn în plus că democraţia parlamentară a României se află în mare suferinţă. Să ai 70% în Parlament şi să recurgi la OUG pentru a-ţi pune un om fără vreo calificare în funcţia de Şef al Corpului de Control propriu este o formă de dispreţ faţă de Legislativ şi de funcţionarea naturală a mecanismelor instituţionale într-un stat de drept. Acest lucru accentuează îngrijorarea faţă de stilul tot mai autocratic de conducere promovat de la nivelul Palatului Victoria.
Trebuie să înţelegem un aspect foarte important: condiţiile presupuse de Articolul 5 din OUG 87/2020 nu erau deloc prohibitive. Se cerea doar ca şeful Corpului de Control al Prim-ministrului să aibă experienţă profesională, să nu aibă cazier şi să fi ocupat o funcţie de management într-o instituţie a statului român. Sunt standarde minimale de bun simţ. Dacă am ajuns în situaţia să le anulăm pentru că aşa a dorit Ilie Bolojan, ne vom trezi în situaţia în care şi portarul de Primăria din Oradea, atât de dragă Premierului, ar putea, la o adică, ocupa respectiva funcţie. În aceste noi condiţii, devine şi o formă de ipocrizie să vorbeşti de guvernanţă corporativă în alte structuri sau în companiile cu capital de stat. La fel cum o formă gravă de dublă măsură este să numeşti un pensionar special (cazul domnului Crinel Nicu Grosu, fost şef în DGA) într-o asemenea funcţie în condiţiile în care, la nivel declarativ, Premierul Bolojan luptă pentru eliminarea cumulului pensie – salariu şi cu pensionările anticipate.
Dincolo de aceste aspecte morale, este cât se poate de evident că forma folosită de Ilie Bolojan pentru a-şi promova omul este neconstituţională. Nu se îndeplineşte criteriul urgenţei, nu este argumentată în niciun fel necesitatea modificării condiţiilor de numire a Şefului de Control şi este parazitat un act normativ care are un alt obiect, anume rezolvarea problemelor de la Complexul Energetic „Valea Jiului”. Din păcate însă, instituţia Avocatului Poporului, singura care ar fi putut ataca OUG 42/2025 la Curtea Constituţională, nu mai funcţionează. Asta şi pentru că, deşi am un respect deosebit pentru doamna Renate Weber, şefa instituţiei în cauză ţine capul la cutie pentru că mandatul i-a expirat şi Puterea politică nu a catadicsit nici până acum să acţioneze în consecinţă.
Poate că partidelor vechi – PSD, PNL, USR şi UDMR – nu le place să audă asta, dar România este luată prizonieră pe persoană fizică de Premierul Bolojan. Stilul său autoritar se apropie periculos de mult de o abordare dictatorială.
Găsesc că este îngrijorătoare lipsa de reacţie a instituţiilor statului, nemaiexistând o separaţie a puterilor în stat.
Comments are closed