Astăzi, în fața dumneavoastră, nu vin cu o simplă opinie politică, ci cu un semnal de alarmă fundamentat pe date concrete și pe realitățile dramatice din sistemul educațional al României. Din păcate, dezbaterea politică actuală vizează doar aspecte ce țin de o așa-zisă rezolvare a crizei economice în care se află România. Însă, cu regret, constat faptul că sistemul educațional lipsește din această dezbatere.
Potrivit unor informații publice recente, aproximativ 30% dintre elevii care au intrat în clasa I în urmă cu 12 ani nu au mai ajuns să susțină examenul de Bacalaureat. În cifre absolute, vorbim de peste 60.000 de tineri care au abandonat școala înainte de a-și finaliza parcursul liceal – o pierdere enormă de capital uman, social și economic. Și mai grav, această cifră este în creștere față de anul precedent cu peste 10.000 de elevi. Este un regres ce nu poate fi ignorat.
Dar problema nu se oprește aici. Nici măcar pentru cei care reușesc să fie absolvenți de liceu și să promoveze Bacalaureatul nu există o traiectorie clară și coerentă spre integrarea pe piața muncii. Mulți absolvenți se lovesc de o realitate frustrantă: diploma nu le garantează nici un loc de muncă, nici competențe relevante pentru economia de azi.
Aceasta nu este doar o criză de sistem. Este o criză de viziune.
Unde sunt programele naționale de consiliere vocațională și orientare profesională? Unde este mecanismul funcțional de dialog între Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale și mediul de afaceri? Cum justificăm faptul că școala românească continuă să funcționeze, în mare parte, pe un model educațional depășit, rupt de realitățile socio-economice ale prezentului?
Stimați colegi, dacă nu vom acționa rapid, eficient și coordonat, riscăm să compromitem încă o generație. Avem nevoie de politici educaționale proactive, de reformă curriculară adaptată cerințelor pieței muncii, de investiții în mentorat, consiliere și formare profesională, dar mai ales de voință politică autentică pentru a trata educația nu ca pe un cost, ci ca pe o investiție strategică.
Viitorul României începe pe băncile școlii, dar nu se termină la ușa liceului! De peste 10 ani tot vorbim despre “România educată”, dar uităm ce înseamnă cu adevărat educația…
Comments are closed