Adresată: Autorității Naționale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, Domnului Președinte ANCOM, Valeriu Ștefan ZGONEA
De către: Senator Andrei BUSUIOC
Circumscripția electorală: nr. 39, Vaslui
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 24/05/2023
Obiectul întrebării: penalitățile achitate de către clientul abonamentului de telefonie/internet
Stimate domnule Președinte,
Având în vedere că am primit multiple întrebări privind penalitățile prezumat abuzive ce trebuie achitate de către clienți/consumatori ca urmare a întârzierii privind plata abonamentelor de telefonie/internet, prin prezenta, vă aduc la cunoștință următoarele:
Multiplii clienți ai abonamentelor de telefonie/internet au remarcat faptul că, deși își achită serviciile furnizate înainte de termenul scadent, sunt taxați cu sume mai mari decât cele prevăzute inițial, acestea reprezentând penalități. Consumatorii de telefonie/internet care reprezintă subiectului acestui caz m-au informat cu privire la faptul că au achitat facturile la telefonie/internet în ziua de vineri, în ziua precedentă unei sărbători, dar și inclusiv în timpul săptămânii. Cu toate acestea, au fost obligați să achite penalități pentru zilele de weekend, de sărbătoare, dar și pentru zilele lucrătoare din timpul săptămânii.
În cazul clienților care și-au achitat facturile în ziua de vineri, în ziua precedentă unei sărbători, dar și inclusiv în timpul săptămânii, obligațiile lor au fost îndeplinite întrucât facturile au fost achitate înainte de termenul scadent. Motivele neprocesării în timp a plății reprezintă motive independete de ei, precum procesare bancară întârziată.
Întrebare: Ca atare, doresc să vă adresez următoare întrebare: Dacă clienții și-au îndeplinit obligația de a achita o factură înainte de termenul scadent, de ce este necesar ca aceștia să achite penalități ca urmare a întârzierii plății?
Întrebare: De asemenea, vă rog să îmi comunicați dacă este posibil pe viitor să fie verificate tranzacțiile realizate din partea clienților privind achitarea facturilor, incluzând ora și data, astfel încât să nu fie necesară achitarea contravalorii penalităților de către client dacă acesta s-a încadrat în termenul scadent.
Întrebare: Totodată, doresc să vă întreb dacă sunteți de părere că o altă modalitate prin care se poate acționa asupra clientului care achită factură într-o zi de vineri/ ziua precedentă unei sărbători/ zi a săptămânii și care, totodată, a fost penalizat pentru neplata facturii în termenul limită, este rambursarea penalitățilot către acesta?
De asemenea, am primit multiple solicitări prin care se dorește explicarea unei serii de puncte referitoare la penalitățile prevăzute în contractele/abonamentele de telefonie/internet:
Conform website-ului Telekom, https://mobile.telekom.ro/termeni-si-conditii/, sectiunea Informare contractuală și fișă de sinteză – 03.04.2023, punctul 10. MODIFICARE CONTRACT. „TKRM are dreptul de a modifica unilateral termenii Contractului (cum ar fi tarife, penalități, costuri de încetare, caracteristici Servicii, termene, transfer drepturi și obligații), (…). TKRM va informa Abonatul, conform art. 20.1 din TC cu cel puțin 30 de zile înainte de data la care modificările vor intra în vigoare. Dacă nu este de acord cu modificările propuse, Abonatul are dreptul de a denunța unilateral Contractul fără plata niciunor penalități sau despăgubiri cu excepția cazului în care modificările propuse: a) sunt exclusiv în beneficiul Abonatului; b) sunt de natură pur administrativă și nu au niciun efect negativ asupra Abonatului; c) sunt impuse prin efectul legii. Abonatul trebuie să-și exercite dreptul de denunțare cu bunăcredință.”
Întrebare: Conform celor enunțate, compania are dreptul de a modifica unilateral penalitățile și obligația de a informa abonatul. Dacă nu este de acord cu modificările propuse, abonatul are dreptul de a denunța unilateral contractul fără plata nici unei penalități, cu excepția cazului în care modificările propuse sunt exclusiv în beneficiul abonatului. Astfel, doresc să vă cer clarificări cu privire la ”beneficiul abonatului”. Doresc să îmi comunicați dacă modificările propuse care sunt realizate exclusiv în beneficiul abonatului reprezintă penalități mai scăzute față de cele enunțate în contractul semnat de către abonat?
Conform website-ului Telekom, https://mobile.telekom.ro/termeni-si-conditii/, sectiunea Oferta Comerciala – 28.02.2023, punctul 5.8. SUSPENDARE, REZILIERE, RECONECTARE 5.8.1. Suspendarea pentru neplata facturii:
„Plata facturilor (…) se va efectua lunar, inclusiv TVA, în termen de maximum 14 zile de la data facturării, așa cum este menționat în contract. Neplata facturii în acest termen poate atrage după sine (…) plata penalităților de întârziere (…) Telekom România Mobile își rezerva dreptul de a aplica penalități în valoare de 0,5% calculate la sumele datorate, pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua următoare datei scadenței până la data plății integrale a sumei datorate.
Pentru a evita suspendarea este necesar sa achiți factura astfel încât suma să ajungă în contul Telekom România Mobile Communications S.A. până la data scadenței facturii.
Plata Dumneavoastră se alocă în sistemul nostru în aproximativ 3 zile lucrătoare, cu excepția cazurilor în care achitați la Poștă, prin mandat poștal, sau prin Trezorerie (în aceste cazuri plățile se transferă către Telekom România Mobile în termen de 15 zile lucrătoare).”
Întrebare: Conform celor menționate, plata facturilor se va efectua în termen de maximum 14 zile de la data facturării. Neplata facturii în acest termen poate atrage după sine plata penalităților de întârziere. Însă, plata se aloca în sistem în aproximativ 3 zile lucrătoare, cu excepția cazurilor în care abonatul achită la Poștă, prin mandat poștal, sau prin Trezorerie (în aceste cazuri plățile se transferă către Telekom România Mobile în termen de 15 zile lucrătoare). Dacă plata facturilor se va efectua în termen de maximum 14 zile, iar abonatul decide să achite prin mandat poștal, plata se transferă către Telekom România Mobile în termen de 15 zile lucrătoare. Va fi abonatul penalizat pentru întârziere?
Conform website-ului Orange https://www.orange.ro/termeni-si-conditii/, Sectiunea Termeni și condiții generale, valabilitate: 31.10.2022 – prezent, punctul 1.9. Facturarea și termenele de plată:
„(4) În caz de neplată a facturii până la expirarea termenului stabilit pentru plata facturii conform art. 5 din Clauzele Contractuale de Bază, Clientul este de drept în întârziere, fără a mai fi necesară îndeplinirea vreunei alte formalități și va datora penalități de întârziere de 0,5% pentru fiecare zi calendaristică de întârziere, calculate asupra valorii totale a facturii, până la data achitării integrale a sumelor datorate către Orange România.
Punctul 1.10. Contestarea facturii
(1) Clientul poate contesta valoarea facturii prin formularea unei reclamații scrise, în termen de 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data emiterii facturii, indicând în mod obligatoriu suma contestată și/sau Serviciile facturate astfel contestate. Orange România va transmite Clientului răspunsul motivat la reclamația formulată, în termen de 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data primirii reclamației.
(2) Reclamația nu exonerează Clientul de la plata facturii contestate. Cu toate acestea, în cazul în care reclamația se dovedește întemeiată și în cazul în care Orange România trebuie să restituie Clientului anumite sume incluse într-o factură contestată, aceste sume în RON se vor compensa cu sume care ar trebui datorate conform facturii ulterioare soluționării reclamației.”
6. Întrebare: Conform celor prezentate, clientul poate contesta valoarea facturii prin formularea unei reclamații scrise, în termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, iar Orange România va transmite clientului răspunsul motivat la reclamația formulată, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii reclamației. Reclamația nu exonerează clientul de la plata facturii contestate. Cu toate acestea, în cazul în care reclamația se dovedește întemeiată și în cazul în care Orange România trebuie să restituie clientului anumite sume incluse într-o factură contestată, aceste sume în RON se vor compensa cu sume care ar trebui datorate conform facturii ulterioare soluționării reclamației. În cazul în care clientul a fost taxat incorect pentru anumite servicii, acesta este obligat să le achite, conform Orange, până la soluționarea finală, care poate dura până la 60 de zile. Considerați faptul că ar fi mai adecvat ca suma dezbătută pe factura dată să fie plasată în așteptare, iar clientul să continue cu plata următoarelor facturi, până la soluționarea definitivă?
Totodată, conform Vodafone, https://www.vodafone.ro/personal/servicii-si-tarife/termeni-si-proceduri-legale/conditiile-de-furnizare-a-serviciilor/index.htm, sectiunea Termeni si conditii generale pentru persoane fizice incepand cu data de 15.02.2023 punctul 6. ÎNTÂRZIERI LA EFECTUAREA PLĂŢII 6.1: „Pentru facturile neplătite la termen clientul va plăti penalităţi de întârziere în cuantum de 0,5%/zi de întârziere din suma datorată, cu titlu de daune moratorii, până la plata întregii sume. ”
Conform Codului de Procedură Fiscală, Dobânzi, penalităţi de întârziere şi penalităţi de nedeclarare, CAPITOLUL III Dobânzi, penalităţi de întârziere şi penalităţi de nedeclarare, Art. 176. – Penalităţi de întârziere:„(2) Nivelul penalităţii de întârziere este de 0,01% pentru fiecare zi de întârziere.”
Întrebare: Conform celor prezente în contractele de Termeni și Condiții ale furnizorilor de servicii de telefonie și internet, penalitățile de întârziere sunt în cuantum de 0,5%/zi de întârziere din suma datorată. Însă, conform Codului de Procedură Fiscală, nivelul penalităţii de întârziere este de 0,01% pentru fiecare zi de întârziere. Astfel, doresc să vă adresez următoarea întrebare: Este posibilă scăderea cuantumului penalităților de întârziere ale furnizorilor de servicii de telefonie și internet?
Nu există răspunsuri