Adresată: Doamnei Ministru al Educației Naționale- Ligia DECA, Doamnei Ministru al Familiei, Tineretului și Egalității de șanse, Gabriela FIREA
De către: Senator Rodica Boancă
Circumscripția: nr. 23, Ialomița
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Senatului din data de: 01.03.2023
Obiectul întrebării: neacordarea tichetelor educaționale
Stimate doamne Ministru,
În zilele de 13 și 15 februarie 2023, elevii claselor a VII-a și a VIII-a ai Școlii Centrale din București au fost duși să vizioneze filmul Close, ca activitate educativă, desfășurată în parteneriat cu Institutul Francez.
Filmul promovează explicit modul de viaţă LGBT, iar explicaţiile date de unitatea de învăţământ ca răspuns la reacţia părinţilor reprezintă o jenantă încercare de justificare a antrenării copiilor într-o activitate ale cărei mesaje educative se pot rezuma astfel:
1- “dacă o persoană de același sex îţi face avansuri, adică manifestă faţă de tine, interes romantic, trebuie să răspunzi acelor avansuri, deoarece altminteri acea persoană se va sinucide, iar tu te vei simţi vinovat”;
2- “sinuciderea reprezintă un mijloc de rezolvare a problemelor”.
Precizăm că înclinaţiile/preferinţele sexuale ale cadrelor didactice nu ne preocupă, dar nu dorim ca ele să transpară în activităţile curiculare sau extracuriculare în care sunt antrenaţi copiii noștri.
Incadrarea filmului în categoria AP12, premiile și nominalizările la care faceţi referire, precum și faptul că elevii duși să-l vadă au cel puţin 13 ani sunt elemente lipsite de relevanţă, deoarece conform Art. 29 din Constituția României, “Părinţii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educaţia copiilor minori a căror răspundere le revine.”
Din informaţiile pe care le avem rezultă că s-au făcut presiuni asupra copiilor care au refuzat să participe la această activitate. Știm, de asemenea că elevilor nu le-a fost prezentat în prealabil subilectul filmului, deci consimţământul le-a fost viciat. Atrag atenţia că nici prezentarea prealabilă a subiectului nu ar fi fost suficientă, deoarece părinţii sunt cei care decid asupra tipului de educaţie pe care doresc să o primească copiii lor.
Conform Art. 157 al ”Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar” din 04.07.2022: ”Părinţii sau reprezentanţii legali ai antepreşcolarului / preşcolarului / elevului sunt parteneri educaţionali principali ai unităţilor de învăţământ”. ONG-urile (ex. Institutul Francez, sau altele) pot fi parteneri ai unitații de învățământ, dar numai părinții sunt parteneri educaţionali principali. Unitatea de învăţământ are obligaţia de a-i consulta cu privire la activităţile cu rol educativ pe care și le propune, iar activităţile extracuriculare se desfășoară cu acordul scris al părinţilor.
În baza atribuțiilor conferinte de funcția pe care o ocupați, vă solicit răspuns la următoarele întrebări:
- La nivelul ministerelor pe care le reprezentați, se cunoaște această situație?
- Au fost informați în prealabil părinții sau reprezentanţii legali ai elevilor?
- Urmează a se demara o anchetă în acest sens?
Nu există răspunsuri