Mihai Enache (AUR): Apel către Guvernul României privind obligativitatea utilizării RO e-Factura

„De la începutul anului 2024, sistemul RO e-Factura a devenit obligatoriu. Astfel, toate facturile emise în România vor trebui încărcate și transmise între firme doar prin sistemul electronic al ANAF. După data de 1 iulie, noțiunea de factură pe hârtie nu va mai exista în România. State cu economii avansate precum Statele Unite, Germania și Franța, nu au ajuns în această etapă, continuând să accepte în paralel facturi electronice și facturi tradiționale. România este doar a doua țară din UE care introduce o asemenea măsură extremă. În acest context, atrag atenția asupra unor aspecte grave, care nu par să fie luate în considerare de autoritățile române:

  1. Conform unei analize recente EuroStat, România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană la competențe digitale de bază. Astfel, doar 28% dintre românii cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 ani dețin un minim de competențe digitale. Spre comparație, în Finlanda, cea mai bine plasată țară, procentul este de 80%. În aceste condiții, în loc să se concentreze pe creșterea gradului de înțelegere a instrumentelor digitale, Guvernul României impune o obligație care va pune o presiune suplimentară extremă pe mulți dintre antreprenorii români.
  • ANAF este o instituție învechită, subfinanțată, cu personal insuficient și care nu este în niciun fel pregătită pentru a administra un proiect de o asemenea amploare și cu asemenea dimensiuni. O simplă vizită la oricare dintre sediile ANAF ne va convinge de acest aspect. ANAF nu reușește, la ora actuală, să se achite în mod optim de sarcinile legale care îi revin, cu atât mai puțin să își asume un asemenea proiect. ANAF trebuie reformat, modernizat, retehnologizat și dotat cu resursele necesare pentru a-și face datoria, nu încărcat suplimentar cu un proiect de anvergura aceasta pentru care instituția nu este pregătită.
  • Un aspect mai puțin cunoscut publicului larg, dar la fel grav este că tot acest proces de digitalizare a relațiilor comerciale este intermediat de o unitate militară „specială”, respectiv UM 02999 – binecunoscutul STS (Serviciul de Telecomunicații Speciale). România, devine astfel prima țară din lume unde „serviciile” au acces direct la toate informațiile comerciale. Orice guvern responsabil ar trebui să își propună să reducă amestecul serviciilor în viața politică, socială și economică a țării, nu să îl crească, oferind pe tavă acces la informații comerciale care nu fac obiectul activității acestor instituții speciale.
  • Eliminarea totală a facturilor în format clasic comportă un risc extrem și din punct de vedere al securității. De nenumărate ori s-a dovedit că cele mai sigure servere pot fi sparte și cele mai de încredere sisteme electronice pot întâmpina probleme tehnice. Condițiile meteo extreme, calamitățile sau simpla lipsă a accesului la internet sunt tot atâtea probleme care pot face nefuncțional sistemul. Toți acești factori de risc ar fi trebuit luați în calcul înainte de inițierea acestui proiect.
  • Arhivarea noilor facturi nu este legiferată în niciun fel. Deoarece întregul proiect a fost făcut pe genunchi, multe aspecte nu au fost atinse deloc în instrucțiunile făcute publice de autorități. Cine gestionează arhivele electronice, în ce condiții, ce termene de păstrare vor avea documentele, care sunt măsurile de siguranță minimale? Toate întrebările rămân fără răspuns, în condițiile în care proiectul este deja demarat.

Reamintesc că România este doar a doua țară la nivelul Uniunii Europene care implementează această obligație, după Italia.

Luând în calcul toate aspectele menționate mai sus, fac un apel către Guvernul României să oprească acest experiment periculos până când răul făcut nu va deveni ireversibil. Digitalizarea trebuie să fie un instrument de simplificare a interacțiunilor comerciale, NU o măsură impusă cu forța”, a declarat Mihai Enache, Președintele AUR București.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Luni, 10 februarie, Comisia pentru tineret și sport a Camerei Deputaților a organizat, sub conducerea Președintelui Ciprian Paraschiv, deputat AUR, a treia ședință de lucru din proiectul de restructurare a Legii 4/2008, în scopul elaborării unui nou cadru normativ dedicat bunei desfășurări a evenimentelor sportive din […]
”Nu este o concesie, nu este o demisie de onoare, așa cum tot zic unii analiști bine plătiți din banii românilor, ci este o recunoaștere a faptului că acest regim ilegitim nu mai avea susținerea poporului.  Dar plecarea lui Iohannis nu rezolvă problema reală: aceeași mafie […]
“Klaus Iohannis pleacă cu o întârziere de două luni din funcția de președinte! Uzurpatorul și-a anunțat demisia, la presiunea poporului și a Alianței pentru Unirea Românilor, care, în ultimele luni a inițiat mai multe demersuri pentru respectarea Constituției și a legilor țării. Dacă nu ar fi […]
”Astăzi începe boicotul hipermarketurilor străine, un protest legitim al românilor împotriva prețurilor nesimțite practicate de marile lanțuri de magazine, care ani de zile au profitat de această țară și au externalizat miliarde de euro fără ca statul român să facă nimic pentru a-i opri. Împreună, timp […]
Petrișor Peiu, senator AUR, expune un caz aparte, extrem de deranjant, pe care, din păcate, puterea actuala îl acoperă cu vinovăție. ”Este vorba despre cazul SGR – Sistemul Garanție Returnare, sistemul prin care milioane de consumatori au fost puși să muncească în folosul câtorva producători de […]
Petrișor Peiu, liderul senatorilor AUR, explică cum coaliția Ciolacu-Bolojan-Kelemen aplică legea fundamentală a României, Constituția României. “Textul legal care guvernează procedura de suspendare a președintelui este următorul: „(2) Propunerea de suspendare din funcţie poate fi iniţiată de cel puţin o treime din numărul deputaţilor şi senatorilor […]