Adresată: Domnului Radu OPREA, ministrul Economiei și domnului Angel TÎLVĂR, ministrul Apărării Naționale
De către: Senator Gheorghe Adrian CĂTANĂ
Circumscripția electorală: nr. 34 Sibiu
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 28/06/2023
Obiectul interpelării: sprijinul deficitar al Guvernului pentru industria de apărare românească
Stimați domni miniștri,
Am constat cu amărăciune și indignare atitudinea recentă a ministerelor pe care le conduceți referitoare la industria de apărare românească. Un conflict armat are loc în propria noastră vecinătate, ce reprezintă o posibilă amenințare pentru securitatea țării. Istoria ne-a învățat că în timpul războiului aprovizionare cu armament devine foarte problematică. Cu toate acestea, observă că Guvernul încurajează deficitar industria de apărare românească.
Una din marile probleme ale acestei industrii este că nu produce pulbere, Românii fiind nevoită să o importe masiv. Apreciez că încercați să rezolvați problema, semnând recent un memorandum cu compania sud-coreeană Hanhwa. Rămâne de văzut dacă veți duce la îndeplinire acest obiectiv.
Dacă industria de pulbere suferă probleme, nu același lucru îl putem afirma și despre industria producătoare de transportatoare românești blindate pentru trupe (8×8) de la Automecanica Moreni.
Vă prezint faptele:
- În martie 2011, ministrul Apărării de la acea vreme, Gabriel Oprea, a anunțat construcţia transportorului blindat de trupe TBT 8×8 la Automecanica Moreni. Programul TBT presupunea înlocuirea vechilor transportoare blindate ale Armatei Române, însă programul stagnează din lipsa banilor.
- Din cele zece milioane de euro, cât ar fi trebuit alocați pentru susținerea lui, Ministerul Apărării a dat până acum doar 500.000.
- A fost realizată o machetă, iar la testele balistice efectuate asupra carcasei în 2014 (la mine și gloanțe) rezultatele obținute au fost foarte bune. Pe o scară de la 1 la 5, ele au fost de nivel 4 și peste conform lui Constantin Bucuroiu, președintele Alianţei Sindicatelor din Industria de Apărare şi Aeronautică (ASIAA).
În ciuda performanțelor și a capacității de producție existente, transportorul nu a mai intrat în producția de serie din cauza lipsei de comenzi venite dinspre Ministerul Apărării, deși preţul final ar fi fost de sub două milioane de euro, mult sub ceea ce există pe piața internațională.
Reprezentanții companiilor Automecanica Moreni și Uzinsider au transmis o scrisoare deschisă Consiliului Suprem de Apărare al Țării (CSAT), Guvernului, președintelui României, Parlamentului, Ministerelor Economiei și Apărării prin care le solicită să intervină pentru deblocarea proiectului.
Având în vedere cele expuse mai sus, vă rog respectuos să ne comunicați punctual.
- Dacă colaborarea Guvernului cu compania sud-coreeană Hanhwa se va materializa în retehnologizare industriei din prezent sau în construcția unor noi capacități de producție.
- Dacă ați răspuns scrisorii primite de la reprezentanții companiilor Automecanica Moreni și Uzinsider. Vă rog să ne comunicați în scris răspunsul domniilor voastre.
- Dacă aveți un plan pentru relansarea producției de transportatoare blindate românești pentru trupe (8×8) de la Automecanica Moreni.
- Să ne comunicați dacă ați realizat recent o analiză a industriei de armament românești pentru a descoperi ce capacități din industria de apărare pot fi revitalizate.
- Dacă v-ați propus să realizați o astfel de analiză.
Nu există răspunsuri