Adresată: Sorin Mihai GRINDEANU, ministrul TRANSPOTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII
De către: Senator Gheorghe Adrian CĂTANĂ
Circumscripția electorală: nr. 34 Sibiu
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 05/03/2024
Obiectul interpelării: demisia directorului general al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” S.A, Traian Preoteasa
Stimate domnule ministru,
Românii mi-au semnalat că au fost nevoiți pe 03 martie să suporte o întârziere de cca. 197 de minute a trenului 2076 operat de CFR Călători. Trenul remorcat cu locomotiva diesel 888 (depoul Pitești) a ajuns în halta Ionești la ora 15:08 unde a garat, iar la ora 15:30 mecanicul a solicitat locomotivă de ajutor. Locomotiva cerută și-a făcut apariția, dar angajații CFR au repus trenul în funcțiune după … trei ore.
Din păcate, situația nu este nici pe departe singulară. Călătorii care apelează la serviciile companiei de stat se confruntă cu timpi de așteptare tot mai mari de la an la an. Dacă în 2020 trenurile din țară au întârziat 2,6 mil. de minute, adică în jur de 4,8 ani, în 2022, întârzierile aproape că s-au dublat însumând 4,3 mil. de minute, adică 8,2 ani.
Nu negăm că există cauze independente de conducerea companiei care produc întârzierile, dar nu putem accepta ca directorul să asiste impasibil la această problemă.
Pe lângă problema întârzierilor am constat că în timp ce compania de stat CFR nu mai dispune de trenuri electrice, companiile private din domeniu (Softrans și AstraTrans) reușesc să-și modernizeze parcul activ cu astfel de vehicule. Dacă aceasta nu era de ajuns, conducerea companiei a reușit „performanța” de a cumpăra un tren în ultimii 20 de ani care, deși ajuns în țară în decembrie 2023, nu circulă nici până în prezent.
Dacă dumneavoastră ați fi proprietarul unei firme a cărui manager ar avea astfel de rezultate, l-ați păstra în funcție, ba chiar i-ați oferi un nou mandat la conducerea firmei? Cu siguranță că nu. Atunci de ce dl. Traian Preoteasa a mai primit un nou mandat la conducerea CFR știind situația critică a companiei? În ce țară, un director de companie de stat fără rezultate este ținut în funcție? Se poate ascunde în spatele legilor, scuzându-se că nu e vina lui că CFR moare pe zi ce trece, dar aceasta este atitudinea potrivită din partea unui director care are toate pârghiile necesare să producă o schimbare palpabilă în compania sa? Până la urmă funcția sa socială este să organizeze compania pentru a servi călătorilor indiferent de condițiile externe. Vrem rezultate, nu scuze.
Având în vedere situația critică în care se află CFR, vă solicit să-mi răspundeți în scris la următoarele întrebări:
- Care sunt marile realizări ale domnului Traina Preoteasa în mandatele sale de director al CFR?
- Care sunt planurile companiei pentru reducerea prevenirea întârzierilor tot mai dese ale trenurilor din propriul parc feroviar?
- Veți cere demisia domnului Traian Preoteasa din funcția de director general al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” S.A? Dacă da, când?
Nu există răspunsuri