Dorel Acatrinei – interpelare către Guvernul României – Pachetele de mobilitate 1 și 2 ale UE, falimentul transportatorilor români pe piața europeană.

Adresată: Primului Ministru al Guvernului României, domnul Marcel Ciolacu
De către: domnul deputat Acatrinei Dorel Gheorghe,
Circumscripția electorală nr.35, Suceava
Obiectul întrebării: Pachetele de mobilitate 1 și 2 ale UE, falimentul transportatorilor români pe piața europeană.


Domnule Prim-ministru,


Antreprenorii români sunt dezavantajați pe piața europeană a serviciilor de transport internațional atât de Pachetele de Mobilitate 1 și 2, adoptate recent de organismele Uniunii Europene, cât și de lipsa facilităților Spațiului Schengen pentru România, care întârzie nejustificat să se concretizeze.


Astfel, în următorii 2 ani, România va pierde peste 5% din PIB datorită migrării activității de transport rutier internațional de mărfuri, inclusiv a personalului direct implicat și a familiilor acestora. De asemenea, în aria largă a serviciilor, transportul rutier de mărfuri nu are concurent, înregistrându-se în primele cinci luni exporturi de 2,2 miliarde euro și importuri de 0,56 milioane euro, rezultând un sold pozitiv de
1,7 miliarde euro.


Alte servicii de transport, în aceeași perioadă, au o pondere nesemnificativă, respectiv transportul aerian cu un deficit de 66 milioane euro, transportul feroviar cu un deficit de 4 milioane euro, transportul pe canale navigabile interne cu un excedent de 14 milioane de euro. Totodată, ponderea la exporturi a transportului rutier de mărfuri, în total transport rutier este de aproximativ 80%, de aceea orice
măsură care nu ar sprijini acest trend ar afecta negativ economia României.


Industria de transport rutier de mărfuri din România este plătită sub media europeană, cu sub 1 euro pe km, în timp ce transportatorii vestici primesc 1,5 euro pe km. Pachetele de mobilitate adoptate recent la nivelul Uniunii Europeane au de asemenea un impact negativ asupra costurilor :


“Operatorii de transport români sunt obligați să parcurgă 1.300 km în plus pentru a se conforma noilor reguli, în timp ce polonezii, slovacii și ungurii ar trebui să parcurgă jumătate din distanță sau chiar mai puțin. Revenirea la țara de origine la fiecare 8 săptămâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere, fără nici o justificare economică. Aceasta ar putea duce la
1.160 de tone de emisii de CO2/zi sau 418.000 tone CO2/an”, scrie într-o analiză întocmită de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
În toate cazurile Statul Român are obligația să intervină și să propună renegocierea pachetelor de mobilitate 1 si 2 instituite de UE prin organismele sale.
În caz contrar încă un domeniu care aducea venituri Statului Român și firmelor românești va fi falimentar.

La inceputul anului 2024 au avut loc protestele transportatorilor care au solicitat următoarele: intrarea în spaţiul Schengen, acciza la carburant pentru transportul de marfă, timpi de aşteptare la frontierele UE, e-CMR (scrisoare electronică de însoţire, document de control, care atestă că marfa a fost livrată în
stare bună şi care standardizează transportul internaţional), indemnizaţie de hrană pentru şoferi, poliţa RCA, transport agabaritic, rezolvarea crizei şoferilor, accesul şoferilor non-rezidenţi în România, costul de referinţă, siguranţa rutieră, responsabilizarea şi sancţionarea expeditorilor de mărfuri, astfel încât aceştia să nu mai ajungă să îi pună pe transportatori în situaţia de a încălca legislaţia privind
depăşirea greutăţilor maxime admise, a dimensiunilor legale şi a timpului de conducere şi odihnă a şoferului, măsuri pentru stimularea achiziţiei de autovehicule comerciale verzi.


Față de această situație, domnule prim-ministru, vă adresez următoarea înterpelare în două puncte:
(1) Autorităţile române au atacat Directiva Europeană cu privire la pachetele de mobilitate 1 si 2 la Curtea Europeană de Justiţie pentru apărarea intereselor transportatorilor români? Aveți în vedere, după modelul PNRR, să propuneți renegocierea pachetelor de mobilitate 1 si 2 cu soluții care sa respecte principiile de piata asumate la data constituirii Uniunii Europene respectiv art.56-62 din Tratat: libertatea de stabilire si de a presta servicii în interiorul UE?


(2) Câte dintre problemele transportatorilor, primite la protestul transportatorilor din acest an, ați rezolvat până la această dată?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Guvernul Ciolacu nu doar că a condus țara către colaps economic, dar a transformat România […]
Senatorul AUR, Petrișor Peiu, atrage atenția asupra unui nou abuz grav al lui Marcel Ciolacu, […]
Mihai Enache, liderul deputaților AUR, invită românii la mitingul organizat sâmbătă, 1 martie, pentru demiterea […]
Liderul senatorilor AUR, Petrișor Peiu, a afirmat că moțiunea de cenzură va fi depusă săptămâna […]