Adresată: Ministerului Educației
De către domnul senator: Adrian Costea
Şedinţa Senatului din data de: 22.09.2021
Obiectul interpelării: Deficitul de profesori de matematică din sistemul de învățământ românesc
Stimate domnule Ministru,
De ani buni se constată o penurie de profesori calificați pentru disciplinele reale, tendință manifestată și la nivel european.
În cadrul curriculumului școlar românesc, matematica ocupă o poziție privilegiată, fiind disciplină de examen. Mai mult, pentru absolvenții de clasa a VIII-a, proba scrisă la matematică este decisivă pentru departajarea candidaților la examenele naționale, respectiv repartizarea acestora la liceu.
Raportul internațional TIMMS din anul 2019 avertiza asupra pentru următorul deceniu o criză serioasă a resursei umane calificată pentru aria curriculară ˶Matematică și Științeʺ în privința României.
Această situație alarmantă se resimte și în circumscripția electorală pe care o reprezint. În județul Ialomița, încă din anul 2017 erau încadrați la disciplinele Matematică, Fizică și Chimie profesori pensionari. Inspectorii de specialitate au sesizat în repetate rânduri Ministerul Educației. Zonele rurale din Ialomița nu beneficiază de cadre didactice calificate și la alte discipline, fapt ce aduce după sine rezultate școlare care nu-i pot ajuta pe elevi să-și depășească condiția.
Un fapt îmbucurător este demararea programelor de master didactic, pentru anul școlar 2020-2021 fiind disponibile 400 de locuri subvenționate în centrele universitare din țară, insuficiente însă pentru acoperirea deficitului de profesori pentru disciplinele reale. Prin urmare, vă solicit clarificarea următorului aspect:
Există programe ale Ministerului Educației de formare de cadre didactice care să acopere cererea din sistem? Ați luat în calcul și soluția reconversiei profesionale?
Nu există răspunsuri