Acatrinei Dorel – interpelare către Guvernul României – Solicit trimiterea corpului de control al Primului Ministru la Ministerul Mediului pentru a analiza de ce întârzie avizul negativ pentru funcționarea gropii de gunoi din Pasul Mestecăniș

Adresată: Domnului Prim-Ministru al Guvernului României, Marcel Ciolacu

De către:  Deputat ACATRINEI Dorel-Gheorghe, circumscripția electorală nr. 35, Suceava

Obiectul interpelării: Solicit trimiterea corpului de control al Primului Ministru la Ministerul Mediului pentru a analiza de ce întârzie avizul negativ pentru funcționarea gropii de gunoi din Pasul Mestecăniș

Domnule Prim-Ministru,

În îndeplinirea atribuțiilor care îi revin, Corpul de control al Prim-Ministrului are rolul de a asigura desfășurarea de activități de control administrativ și de monitorizare a activității ministerelor şi serviciilor publice deconcentrate ale acestora, instituţiilor publice din subordinea Guvernului.

          La Ministerul Mediului se află în procedura de emitere a autorizației integrate de mediu, aprobarea funcționării gropii de gunoi din Pasul Mestecăniș, județul Suceava, celebra groapă de gunoi construită în vârful muntelui.

Consiliul Județean Suceava a construit și recepționat un depozit de deșeuri care este amplasat în Pasul Mestecăniș, la o altitudine de circa 1.100 de metri. Acesta are o suprafață de 56.055 metri pătrați, din care suprafața efectivă de depozitare este de 43.882 de metri pătrați.

          In conformitate cu Directiva nr. 1999/31/EC privind depozitarea deşeurilor, Hotărârea Guvernului nr. 349/2005 și O.G. nr. 2/2021, există o prevedere expresă față de distanța minimă dintre amplasamentul unui depozit de deșeuri și zonele locuite care trebuie să fie de 1.000 m. Actele normative precizate mai sus au fost comunicate către Comisia Europeană ca fiind acte de transpunere a directivelor europene.

Depozitul este proiectat să funcționeze pentru o durată de 25 de ani, are o singură celulă de depozitare cu o capacitate de 390.000 de tone (352.500 metri cubi) si este situat la o distanță de 40,9 metri față de drumul european E78 în punctul cel mai apropiat și la o distanță de 66 de metri de calea ferată (distanța între punctul final al cascadei de deversare a levigatului epurat și axa liniei de cale ferată pe direcția de curgere). La distanța de sub 1.000 de metri față de corpul depozitului se află 25 de construcții, dintre care trei cu destinație turistică (regim de odihnă/recreere, întrucât reprezintă pensiuni/restaurante și zone de camping), un magazin de suveniruri și 21 de locuințe. Cea mai apropiată construcție cu destinația de locuință se află la o distanță de numai 462,2 metri, în direcția nord-vest față de corpul depozitului de deșeuri.

În Raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului se arată faptul că emisiile de gaz produc consecințe nocive prin inhalare și afectează zonele rezidențiale, școli, spitale aflate la mai puțin de 3 kilometri.

Pericolul real al expunerii la substanțele toxice, unele cu efect cancerigen, al populației aflată în vecinătatea depozitului de deșeuri sau care va circula prin vecinătatea acesteia, este confirmat și pus în evidență în Capitolul III.2 din Raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului (la pag. 212), în care se arată ”riscul la inhalarea cumulativă a 11 chimicale cunoscute sau suspectate a fi cancerigene persistă”.

Studiul de fezabilitate, în Capitolul 6 și în Anexa 6.1. Raport al studiului geotehnic și evaluarea amplasamentelor pentru locații posibile pentru depozite în județul Suceava, identifică riscuri semnificative de mediu pentru amplasamentul Depozitului de Deșeuri din Pasul Mestecăniș. ”Evaluarea riscului de inundații pentru amplasamente. (…) Poate exista un risc temporar de inundații la amplasamentul de la Pojorâta din cauza pârâului din apropiere. Mai mult, există o pantă cu o înclinație de 25% la amplasament. Această valoare nu este foarte mare, ținând cont de stabilitatea geotehnică, dar poate determina formarea de debite mari de scurgere. Datorită pantelor abundente existente la amplasamentul de la Pojorâta, poate exista un risc de inundații cauzat de eroziunea și alunecările de teren ale solurilor de suprafață”.

La data de 13 mai 2021 Tribunalul Suceava a dat undă verde redeschiderii urmăririi penale în cazul anchetei care privește construcția gropii de gunoi de pe Mestecăniș. Soluția pronunțată de judecătorul Secției Penale al Tribunalului Suceava este definitivă, ceea ce înseamnă că DNA va continua cercetările. 

Zilele trecute a apărut în mass-media informația conform căreia la negocierea privind alocarea ministerelor în guvernul Marcel Ciolacu, negociatorul Gheorghe Flutur a ținut foarte mult ca Ministerul Mediului să ajungă la PNL. Cum autorizația integrată de mediu pentru Groapa de Gunoi din Pasul Mestecăniș este în lucru la Ministerul Mediului de mai bine de 1 an, este lesne de înțeles de ce presedintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur a ținut ca acest minister să fie adjudecat de PNL.

Față de această situație vă adresez următoarea înterpelare:

La ce data veți trimite corpul de control al Primului Ministru la Ministerul Mediului pentru a analiza de ce întârzie avizul negativ pentru funcționarea gropii de gunoi din Pasul Mestecăniș?

Dacă se va descoperi implicarea lui Gheorghe Flutur în forțarea nelegală a obținerii autorizației integrate de mediu veți sesiza DNA?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI           În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1)  și ale art. 75 din Constituția României, republicată, precum și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă „Lege pentru modificarea și completarea Legii […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată„LEGE pentru completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL CAMEREI DEPUTAȚILOR În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată, și cu prevederile art. 92 alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată „Lege pentru modificarea art. 16 alin. (1) […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintămPropunerea legislativă ”Lege pentru aprobarea Programului național de conformare a fondului […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată„Lege pentru modificarea Legii nr.126/1995 privind regimul materiilor […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată„Lege pentru completarea art. 128 din Legea învățământului […]