Adresată: Domnului Nicolae CIUCĂ, Prim-ministru al Guvernului României
De către: Deputat ACATRINEI Dorel-Gheorghe, circumscripția electorală nr.35, Suceava
Obiectul interpelării: La ce dată veți aplica articolul 8 din Legea educației din România și veți aloca 6% din PIB educației?
Domnule Prim-Ministru,
Duminică 11 iunie 2023 a avut loc o nouă rundă de negocieri cu liderii sindicatelor din învățământ care au precizat: “Am primit oferta Guvernului, ne-am consultat colegii, ei vor să vadă proiectul actului normativ. De la premier am înțeles că astăzi va fi pus în dezbatere publică, colegii îl vor putea vedea și ne vom pronunța mâine la ora 10:00. Am cerut acolo ce știți, niște cerințe minimale, una din ele încă nu a fost îndeplinită, am cerut să se achite în totalitate de tot ce înseamnă creșteri salariale pe viitoarea grilă de salarizare în cursul anului 2024. Este logic să primească colegii proiectul actului normativ, și în funcție de conținutul acestuia, ne vor da un răspuns până mâine, răspuns. Până atunci, greva continuă”.
Potrivit legii educației din România, articolul 8 face referire la finanțarea educației: mai exact alocarea a 6% din PIB domeniului educației.
Astfel, art. 8: “Pentru finanțarea educației naționale se alocă anual din bugetul de stat și din bugetele autorităților publice locale minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv. Suplimentar, unitățile și instituțiile de învățământ pot obține și utiliza autonom venituri proprii. Pentru activitatea de cercetare științifică se alocă anual, de la bugetul de stat, minimum 1% din produsul intern brut al anului respectiv”.
Dacă proiectul România Educată nu conține nici măcar respectarea legii înseamnă că este un eșec. Un proiect eșuat într-o Românie eșuată.
Protestele profesorilor arată eșecul actualei guvernări. Puterea de cumpărare a scăzut, prețurile sunt mari, veniturile sunt tot mai mici. Profesorii își strigă disperarea în stradă, umilitor pentru demnitatea unui dascăl. Profesorii, la fel ca toți românii, au ajuns să muncească doar ca să mănânce, doar că profesorii au și ei familii, copii, rate, nevoi de bază, dar și intelectuale.
Senatul a dezbatut de curând noile ”Legi ale Educației”, niște monstruozități vehement sancționate de societatea civilă care vor avea efecte grave asupra dezvoltării tinerelor generații, atât în plan cognitiv, cât și în plan psihologic.
Nu au fost avute în vedere lucrurile cerute de profesori în stradă ceea ce arată cât de desprinși de sol sunt actualii guvernanți.
AUR propune un sistem de învațământ responsabil, în care si școlile teoretice, și cele profesionale, și cele vocaționale sau pedagogice să-și aibă rolul lor bine definit în modelarea societății românești și respectarea legii privind finanțarea educației.
Dacă vrem un învățământ performant, trebuie să redăm demnitatea profesorilor! Profesorii, învățătorii, dascălii trebuie să beneficieze de salarii demne, pentru că la temelia viitorului, pe care ni-l dorim bun cu toții, stă cu siguranța o bună educație!
Greva generală a cadrelor didactice este îndreptățită. Ea este o acțiune de protest care vizează, până la urmă, o finanțare corespunzătoare a sistemului educațional spre a asigura un viitor tinerilor români aici in țară. Lipsa de respect aratată de guvernanți confirmă dezinteresul lor față de educație și față de angajații sistemului de învățământ.
Față de această situație, vă solicit să răspundeți la următoarea interpelare:
La ce dată veți aplica articolul 8 din legea educației și veți aloca 6% din PIB educației?
Nu există răspunsuri