Vlăescu Virgiliu George – Interpelare – Retrogradarea autostrăzii către Siret la rangul de drum expres reprezintă un atac la șansa României de a participa la reconstrucția Ucrainei și a cetățenilor județului Suceava de a avea infrastructură modernă adaptată nevoilor reale

Adresată: Domnului Prim Ministru, Ilie Bolojan

De către:  Senator Vlăescu Virgiliu-George

Circumscripția electorală : nr.35, Suceava

Obiectul interpelării: Retrogradarea autostrăzii către Siret la rangul de drum expres reprezintă un atac la șansa României de a participa la reconstrucția Ucrainei și a cetățenilor județului Suceava de a avea infrastructură modernă adaptată nevoilor reale.

Domnule Prim-Ministru,

Autostrada Moldovei (A7) va avea ca punct final Suceava. Autoritățile nu au fost capabile să rezolve  blocajele create de tirurile de marfă desfășurate către Vama Siret, întinse pe zeci de kilometrii  și să facă un studiu de trafic real și să depună un proiect pe cea mai sigură sursă de finanțare programul SAFE. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a decis ca restul traseului(Suceava-Siret să fie în integralitate drum expres. În acest sens, CNAIR a solicitat deja firmei Search Corporation să reproiecteze ultimul tronson astfel încât toți cei aproape 56 km să fie construiți la nivel de drum expres.

Inițial, primii 26,4 km (Suceava – DN2H) au fost proiectați la nivel de autostradă, iar ceilalți 29,3 km (DN2H – Siret) ca drum expres. Studiul de fezabilitate a fost finalizat în prima parte a acestui an, iar CNAIR a solicitat revizuirea în luna octombrie. Primii 10 km din drum au rol de variantă ocolitoare pentru municipiul Suceava. CNAIR a justificat „retrogradarea”  la drum expres prin „necesitatea optimizării costurilor investiționale”. Această modificare este fundamentată de necesitatea optimizării costurilor investiționale și a maximizării beneficiilor pentru sectorul de transport, cu accent deosebit pe asigurarea mobilității militare (programul SAFE.)”.  Anul trecut, valoarea estimată pentru realizarea sectorului Suceava – Siret era estimată la circa 600 milioane euro. Deocamdată, doar în cazul acestei autostrăzi din Moldova există intenția de a fi făcute modificări: în cazul altor proiecte, din alte regiuni ale țării, investițiile rămân neschimbate.  Peste 3 miliarde de euro din sumă sunt prevăzute pentru tronsoanele Pașcani – Suceava – Siret și Pașcani – Iași – Ungheni. Pe lângă importanţa sa naţională, acest proiect va deservi în condiţii bune traficul de tranzit naţional, de mărfuri şi persoane de pe teritoriul României şi către Ucraina. Astfel se poate astfel  asigura capacitatea de circulaţie necesară şi condiţii corespunzatoare de circulaţie aferente reţelei rutiere TEN-T cu efecte negative minime la nivelul mediului şi ale ocupării de terenuri dar se putea rezolva și problema cozilor și blocajelor în trafic către Vama Siret. Diferența esențială dintre cele două tipuri de drumuri ține de capacitatea de transport și de costuri. O autostradă poate prelua fluxuri mult mai mari de trafic și impune standarde mai ridicate pe partea de siguranță. Prin comparație, drumul expres este gândit ca o soluție intermediară.

Partidul AUR a atras atenția în mai multe rânduri față de incompetența autorităților de a trece întreg coridorul TEN-T până la Siret în PNRR și faptul că astfel nu vom avea autostradă până la Siret. De asemenea, am arătat că toate promisiunile pe acest subiect din anul 2024 au avut caracter electoral și au amăgit populația că se vor face autostrăzi în Bucovina ca și in vestul țării. Ne pare rău că am avut încă o dată dreptate.

Față de această situație vă adresez următoarea interpelare: La ce dată veți construi autostrăzi pe baza studiului de trafic și conform cu nevoile cetățenilor județului Suceava de a avea autostradă până la Siret ?

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE