Adresată:
Doamnei Diana BUZOIANU, Ministrul Mediului Apelor si Padurilor
De către: Deputat Tiberiu-Nicolae BOȘUTAR
Circumscripția electorală: nr. Bistrița-Năsăud
Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 22.10.2025
Obiectul întrebării: Clarificare Legislativa privind anumiți termeni interpretabili și modul cum afectează aceștia interpretarea legii
Doamnă Ministru,
Avand in vedere prevederile art.108 (alin.)2 precum și ale art.151(alin.) 2 referitor la transportul și circulația lemnului/materialelor lemnoase din legea 331/2024 – Noul Cod Silvic, care nu oferă o definiție clară a sintagmei “mijloace de transport’’, in condițiile in care legislația rutieră si legislația specifică, respectiv O.U.G. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice si O.U.G. nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, nu utilizează aceeasi noțiune, in sensul ca din perspectiva acestor dispoziții, un ansamblu de vehicule presupune două mijloace de transport disctincte.
Astfel, in sensul O.U.G. nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice se folosesc noţiunile de vehicul şi ansamblu de vehicule. Conform art. 6 pct. 35, prin vehicul se înţelege sistemul mecanic care se deplasează pe drum, cu sau fără mijloace de autopropulsare, utilizat în mod curent pentru transportul de persoane şi/sau bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări, iar în ceea ce priveşte noţiunea de ansamblu de vehicule, pct. 4 al aceluiaşi text prevede că acesta desemnează vehiculul cu motor cuplat cu unul sau două vehicule care circulă pe drum ca o unitate.
În aceleaşi sens, O.G. nr. 27/2011 privind transporturile rutiere prevede că noţiunea de vehicul rutier desemnează sistemul mecanic destinat circulaţiei pe drumurile publice, cu sau fără mijloace de autopropulsare, şi care se utilizează în mod normal pentru transportul de persoane şi/sau de mărfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări. În sensul prezentei ordonanţe, autovehiculele, remorcile, semiremorcile şi tractoarele sunt considerate vehicule rutiere, fiind definite astfel: a) autovehicul (…); b) remorcă (…); c) semiremorcă (…); d) tractor-vehicul rutier (…).
Ca urmare, din perspectiva acestor dispoziţii, un ansamblu de vehicule presupune două mijloace de transport distincte, astfel incât este absolut necesar de a clarifica sensul in care este folosită sintagma “mijloace de transport” in materia provenienţei, circulaţiei şi comercializării materialelor lemnoase.
Mai mult, normele metodologice referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, adoptate prin H.G. nr. 497/2020 modificată si republicată în Secţiunea I lit. l) din Anexa nr. 1 oferă o definiţie a mijlocului de transport, arătându-se că prin această noţiune se înţelege orice vehicul în care se încarcă şi cu care se transportă materiale lemnoase, autovehicul rutier, inclusiv parte a autovehiculului rutier distinct înmatriculat/înregistrat, vagon de cale ferată, şlepul, barja, nava, containerul pentru transportul terestru sau naval şi atelajel, din care rezultă că partea unui autovehicul rutier distinct înmatriculată/înregistrată este asimilată unui mijloc de transport, putem susţine că definiţia pare să urmeze raţionamentul regăsit în legislaţia rutieră, fara insa a elimina pe deplin caracterul ambiguu al normei precizate.
În calitate de parlamentar al Opoziției și de reprezentant al poporului român, doresc să vă adresez următoarele întrebări:
1. Care este definiția exactă a termenului “mijloace de transport’’ precizată in Legea 331/2024- Noul Cod Silvic?
2. În contextul celor precizate anterior, vă rog să-mi comunicati dacă transportul cumulat al unui volum de material lemnos fără documente, de peste 5,01 metri cubi, transportat intr-un mijloc de transport constituit din camion plus remorca, inregistate separat, constituie infrancțiune în sensul prevăzut de art. 151 din Legea 331/2024 – Noul Cod Silvic?
Conform regulamentului Camerei Deputaților, vă rog să dispuneți ca răspunsul să îmi fie comunicat în scris.
Comments are closed